Изборът на българския финалист на Евровизия предизвестен?
Фотография: X Factor
от Мария Луцова
Българският участник на песенния конкурс „Евровизия” се избира при пълно затъмнение и с неясни критерии. Това алармира преди дни композиторът Вида Пиронкова. Тя сподели с почитателите си, че е участвала в предварителната селекция с песента "Rebirth" в изпълнение на Жана Бергендорф, но не е сред класираните трима финалисти.
Парчето е на английски. Автор на текста е поетесата Катерина Хапсали, а аранжиментът е дело на единствения български музикант работил с Курт Хауенщайн от Супермакс – Явор Русинов, разказа Вида и уточни, че решението й да се впусне в конкурса е провокирано от множеството й фенове и последователи след феноменалния успех на друга нейна композиция – „Гълъбо”.
Разочарованието на талантливата пловдивчанка се държи на факта, че критериите при избора на българската песен са подчинени на интереси, а не на качество.
Нещо повече – в музикантските среди усилено се говори, че победителят от локалния конкурс вече е ясен. Става дума за продуцентите от Symphonics & REDFLY Борислав Миланов, Себастиян Арман и Йоаким Бо Персон. Триото е познато на българската публика, защото от 2016 г. насам е неизменен победител на нашия конкурс. Мнозина ще кажат, че точно с участията в последните две години България е регистрирала най-добрите класирания, а песните са изключително сполучливи. И „If love was a crime” на Поли Генова, и „Beautiful Mess” на Кристиян Костов без съмнение са хитове, но пък някой освен журито чул ли е останалите песни участници в състезанието?
Около парчето на иначе прекрасната Поли дори избухна скандал. Фенове на чаровната певица отбелязаха, че песента й поразително прилича на”I’ll Show You” на Джъстин Бийбър от 2015 г. Международен отзвук на коментарите им обаче нямаше. За разлика от множеството атаки срещу песента „Вода” на Елица и Стунджи.
И миналата година имаше напрежение около участието на Symphonics & REDFLY заради правата за продуциране на Кристиян Костов. В крайна сметка, доколкото разбрах, с представянето му в България се е занимавала Саня Армутлиева, а за останалия свят го е продуцирал Борислав Миланов, разказва Вида Пиронкова.
По нейна информация песента, която ще отиде на полуфиналите в португалската столица Лисабон, ще бъде изпята от квартет от три момчета и едно момиче.
Преди три седмици Жана Бергендорф ми подметна, че й е предложено да подмени момичето в този квартет. Не повярвах. Попита ме дали разрешавам и аз й обясних, че не би трябвало да ми иска позволение. Но ако влезе в този квартет, ще приключи отношения с мен. В крайна сметка, когато организирах представянето на "Rebirth", се оказа, че Жана вече е пътувала до Виена и е записала своята партия. Започнали са и снимките на видеото към песента, казва Вида Пиронкова.
Оказва се, че композиторите и изпълнителите, които творят с идеята да получат заслужена оценка за труда си чрез конкурси като Евровизия, всъщност са участници в нещо като борса. Печалбите от участия и изяви на победителите дори и на регионално ниво, отиват в продуцентите. Пример за това е „Symphonics & REDFLY“.
Промоутърската фирма сключва договори изпълнителите, които представят България на финалите и ги представляват по цял свят. Така националният конкурс се превръща в платформа за печалба, която по никакъв начин не облагодетества БНТ, например. Държавната телевизия плаща огромна сума за участие, организира конкурса и след това остава с потупването по рамото.
А усещането, че българските композитори, текстописци и аранжори вече са съвсем извън борда, е осезаемо. Дали трябва да е така и догодина, питат те.