„Арабеск” танцува в Пловдив

  • от PlovdivTime
  • 12:51, 21.01.2018

Фотография: Балет Арабеск

Емблематичният балет „Арабеск” ще вдъхнови публиката в Пловдив със „Сидхарта” на 8 февруари в Драматичния театър. Танцовият спектакъл е част от програмата на 50-ия юбилеен сезон. Тя е замислена като един обзор на тенденциите, посоките и хореографите, които са определящи за развитието на трупата през годините, важно място заема направлението танцов-театър. Негов ярък представител, анализатор и творец е хореографът Мила Искренова.  Затова месец февруари е посветен на творчеството на нейното творчество. 

„Мила Искренова е естет с тънко чувство и моралист с остра присъда. Нейната фина човешка същност и хореографско въображение успяват да единят несъвместими наглед неща. Мила прозира идеи. Мила скулптира съдържания. Мила вае“ , казва за Искренова Йосиф Герджиков. 

Мила Искренова споделя, че винаги си е представяла повестта "Сидхарта" на Херман Хесе, написана през 1922 година като танц още, когато я е прочела за първи път на 16 години. Нейният спомен от това първо съприкосновение с текста е на неизразимо силно впечатление на красота, една поетична философска повест за търсене на съвършенството. 

Много години по-късно от първата среща със „Сидхарта“, Мила Искренова се връща към Херман Хесе. Интуитивното й любопитство този път е породено от това да разбере защо Хесе пише „Сидхарта“ и за да бъде максимално вярна на автора, нейният интерес е продиктуван от това да си обясни в какво състояние, в какъв житейски период е бил самият той;  защо е отишъл в Индия и след това се е върнал, разочарован от Индия.

Защо пише „Завръщането на Заратустра“, защо на 42 години, през 1919 г., напуска Германия и се отказва от германско поданство, защото е крайно разочарован от германската политика и от процесите, които се развиват в обществото там; защо се оттегля от света изобщо и не иска да има нищо общо с това ретроградно човечество и започва да се занимава с овощарство и да рисува в едно италианско село, където се затваря в една къща с висока ограда и гони дори и хората, които се доближават до оградата. Затова пък при него бягат от Германия впоследствие много изтъкнати интелектуалци като Томас Ман и Бертол Брехт. 

Всички тези открития, споделя Мила Искренова, й дават ключа към спектакъла. Така Мила стига за себе си до извода, че „Сидхарта“ е една проекция, в която Херман Хесе идеализира своята представа за света и търси спасителен мост за хората, за себе си. Херман Хесе, според авторката, вярва, че през каквито и изпитания да минава човечеството, идеите за хуманизма ще надделеят. 

 „Сидхарта“ е изключително актуална днес. Периодът , в който е писана повестта,  толкова наподобява днешното време така  тревожно и заредено в същото време,  когато търсим стабилни основи, които ни се изплъзват. Затова Мила се насочва точно сега към Сидхарта, защото преживява същата тревога, както много други хора по света. 

"Сидхарта" е танцово-театрален спектакъл по мотиви от философската поема на Херман Хесе върху великолепната музика на Вагнеровите увертюри от „Тристан и Изолда“, „Танхойзер“ и „Лоенгрин“, единствената рага на Лед Цепелин и шлагери от 30-те години. Изисканата сценография и костюмите  са на Свила Величкова, видеопроекциите – на Никола Налбантов.