Пловдивски фокусник зад камерата на „Маймуна”

  • от PlovdivTime
  • 20:19, 12.10.2016

 

от Руслан Йорданов

 

Весело-тъжната киноприказка „Маймуна” продължава триумфалното си шествие по екраните в страната. Филмът на Димитър Коцев-Шошо бе провъзгласен от критиците за наследник на любимите на поколения зрители „Рицарят на бялата дама", „Войната на таралежите” и „Васко да Гама от село Рупча”.

В него се разказва за две сестри - Мая (Александра Костова) и Ива (Радина Боршош), които ги свързват един баща (Юлиан Вергов) и една маймуна. Както и обща страст – да се ровят в дълбоко пазените тайни на своя странен учител Пенев (Леонид Йовчев). Неочаквано събитие променя живота на всички.

На децата им се налага бързо да пораснат, a на възрастните – да останат усмихнати въпреки всичко. „Маймуна“ е история за избора да живееш от светлата страна и да продължиш да вярваш, дори когато дядо Коледа си тръгне завинаги. История за слон, доктор, маймуна, хористи, майки, учители и извънземни, но най-вече за един баща, който трябва да си тръгне от живота... с усмивка. През пролетта филмът спечели Наградата на публиката на „София Филм Фест”.

 

 

Александра Костова е голямото откритие на българското кино


 

 

В лентата се вихри и истинска маймуна

 



 В рецензиите, посветени на „Маймуна”, специално внимание се обръща на майсторското заснемане на динамичните сцени и разкрасяването на типичните софийски гледки. Заслугата е на главния оператор Александър Станишев и на неговия екип.

Особено ключова за отличния вид на филма е работата на първия асистент-оператор – Теодор Стоянов. 32-годишният пловдивчанин е отговорен за това героите и сцените да бъдат винаги на фокус. Наричат този род оператори „focus-puller”, на български най-близкото определение е „фокусник“.

„Много хора дори не подозират, че има такава професия и човек, който я върши. По принцип фокусът е върху конкретен обект, най-често актьор, като пред и зад него пространството е разфокусирано”, казва Стоянов.

В момента, в който актьорът или камерата се движат (или и двете), фокус-гривната на обектива трябва да се завърти с изключителна прецизност и „тайминг”, така че обектът да бъде проследен и да остане на фокус. „При сложни сцени, в които има специални ефекти или пък трудна актьорска задача и е почти невъзможно да бъдат повторени, отговорността на фокусника е изключително голяма.

Но и удовлетворението от добре свършената работа също не бива да се подценява. Най-важното е операторът, с който работиш, да се чувства сигурен в теб, за да се концентрира върху изграждането на осветлението, кадрирането и т.н.”, отбелязва Теодор.

Той посочва, че работата в "Маймуна" е била приятна, най-вече поради обстоятелството, че създателите му са интелигентни, позитивно настроени и с чувство за хумор. „Такива са и Шошо и Сашо, да не говорим за Юли Вергов, а когато движещите сили в един филм са веселяци, то целият процес върви с лекота, дори и в трудните моменти. Ако някой си мисли, че в киното е лесно, се лъже жестоко”, категоричен е фокусникът.

До 4-и клас Теодор учи в пловдивското училище „Душо Хаджидеков” и после постъпва в художествена паралелка във „Васил Левски“. В детските години любимото му занимание е да прерисува картини на Ван Гог.

Средното си образование завършва в София. Столицата оставя трайни белези върху неговото развитие, и то не с позитивен знак. „Спокойният ми махленски живот се смени с безкрайни автобусни пътувания и премеждия в софийската джунгла. Тогава се сблъсках с тъмната страна на човеците: побоища, убийства, джобене, скинари, футболни агитки и т.н. Усетих проклятието на големия град”, спомня си операторът.

След гимназията заминава за Холандия, където за кратко изучава икономическите науки. После се връща в отечеството и записва специалност „Операторско майсторство” в Нов Български университет.

„В началото на 2016 г. се върнах да живея със семейството си в родния Пловдив – това е едно от най-добрите ми решения”, смята той. Теодор пътува до София, когато има снимки, и се надява филмовата индустрия да се разгърне и в европейската столица на културата.

 

 

Теодор и главният оператор Александър Станишев в действие

 

 

Режисьорът Димитър Коцев – Шошо (вляво) дирижира снимачния процес

 

 

 Александра Костова и Юлиян Вергов в кадър от филма

 

„От малък около мен винаги е имало фотоапарати, кутии със снимки, позитиви, негативи, прожекционни апарати и по-късно - видеокамери. Двамата ми дядовци са били запалени по снимането, баща ми също, но никога на професионално ниво. 

Аз също обичах да снимам като дете, но желанието ми да се задълбоча в материята дойде в Холандия. Първо се запалих по фотографията и след това интересът ми премина към движещите се образи”, разказва Стоянов.  

В една книжарница в Ротердам той се добира по не съвсем легален начин и изчита всички книги за операторското изкуство, които успява да намери. „Толкова се бях запалил, че поех риска, за да се образовам”, отбелязва той. 

„Интересът ми към киното се дължеше на чистото любопитство как се правят филмите и на желанието някой ден да мога да разкажа преживяванията си с езика на киното”, допълва творецът.

32-годишният фокусник е убеден, че човек трябва да прави филми за неща, които са важни за него в личен план и за неща, от които разбира. Това не е лесно, защото по думите на един режисьор: „С всеки филм творецът се разголва пред обществото".

Теодор вече е натрупал солиден опит. Работил е във всички популярни сериали, продуцирани от „СИА/Камера” – „Стъклен Дом”, „Под прикритие”, „Фамилията” и „Революция Z”.  Напоследък по-често снима реклами, но застава зад камерата и в няколко игрални филма -  „Маймуна“, „Докато Ая спеше” (режисьор Цветодар Марков, оператор Кирил Паликарски), чиято премиера предстои на 19 октомври, и в римейка на „Day of the dead“ в „Nu Boyana film studios”.

Наскоро започна да снима и дебютния филм на режисьора Лъчезар Аврамов – „Снимка с Юки“ с Руши Виденлиев и Кики Сугино (Япония) в главните роли. През миналата година Теодор  въртя камерата в два документални филма на режисьора Тонислав Христов. Единият все още не е довършен, а другият – „The Good Postman“, е готов и ще се представи на фестивала IDFA в Амстердам.

„В професията фокусник намирам баланса между отговорността и възнаграждението, и същевременно съм заобиколен от най-талантливите режисьори, оператори, художници, осветители и т.н. Иначе когато снимам „частно“, работя с много малко хора, като аз си правя сам повечето неща, от снимането и режисирането до монтажа. Случвало се е даже да композирам и музика”, разказва Теодор Стоянов. 

 

 

Теодор се радва, че работи с най-талантливите кинаджии в България

 

 

Двете сестри - Мая (Александра Костова) и Ива (Радина Боршош), са главните героини във филма

 

 

Теодор участва в снимането на демонстрационния мач по тенис между Григор Димитров и Гаел Монфис