Скриха конкурса за макетите на открито във Велико Търново
Имаме подозрения за предварителна договореност и в крайна сметка за корупционна схема, казва инициаторът на "България на длан" Съни Сънински
15:38, 09.10.2017290 пъти

Фотография: Сайт на Хор Бодра смяна

 

Интервю на Мария Луцова

Съни Сънински  е театрален режисьор и инициатор на проекта „България на длан”. Възпитаник е на НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов”, където завършва актьорско майсторство и режисура за куклен театър. По-късно специализира кинорежисура и кинодраматургия при проф. Людмил Стайков и проф. Борислав Пунчев. Завършил е майсторски клас под ръководството на Никита Михалков в Русия. Има специализации в Щатите. Създател е на Образователен театър.


- Г-н Сънински, протестирате срещу експозицията с макети „Търновград – духът на хилядолетна България”. Не участвахте ли със свой проект в община Велико Търново? 

- Нямахме покана от местната власт, но изявихме желание да участваме в подобен проект. Когато разбрахме, че вече се работи по реализацията му, изпратихме писмо възражение, в което предложихме на кмета и Общинския съвет да направят конкурс. Проблемът идва оттам, че те са скрили този конкурс.  Той така е направен, че никой не е участвал. Не само ние, но и други, които имат подобни намерения. Най-неприятното е, че кметът на града  г-н Панов е част от инициативния комитет на „България на длан”.  Въпреки това не ни е уведомил за конкурса. 

- Ще си търсите ли правата? 

- При всички случаи ще защитим правата си. Нямаме нищо против  чуждестранните инвеститори и това да реализират свои проекти в България. Но не и когато вече има такъв. Нашият проект „България на длан” беше вече в ход и беше качен в сайта ни – абсолютно достъпен за всеки. Според мен проблемът не е в това, че някой е копирал идеята ни, а в чистотата на процедурата в община Велико Търново. Имаме въпроси и около процедурите по отношение на самото изграждане и разрешителните режими от Министерството на културата.  На базата на каква експертиза е било дадено разрешението на този инвеститор и той дали плаща?  Защото принципал на всички тези сгради е Министерството на културата.  Има поредица от нарушения. 

- Подозирате, че не са спазени правилата? 

- Да, според нас има големи проблеми с процедурата от една страна, а от друга – и нарушаване на авторските права. В момента обсъждаме дали, как, по какъв начин може да бъде преодоляно. 

- Как е изпълнен проектът във Велико Търново? 

- Имат проблеми с това, че макетите са изработени от различни материали и са в различен мащаб. Тоест – каквото са могли, това са направили без да се спазва някаква концепция.  Затова на нас ни е любопитно Министерството на културата на каква база е дало разрешение за реализацията на този проект. Процедурата за изработката на такива макети минава през разрешителен режим, свързан с репродуцирането на сгради, които са национални паметници на културата. 

- В каква фаза е вашият проект? 

- Ние бяхме на фаза събиране на средства и с част от събраните средства изработвахме макетите. Не знаем с какво темпо ще продължим, защото някои от дарителите в момента са в момент на изчакване.

- Какви разговори сте водили с Министерството на културата, откакто работите по проекта „България на длан”? 

- Преди две години им написахме поредица от писма. В началото Вежди Рашидов изпрати проф. Николай Овчаров в Инициативния комитет. След това ни бяха отказвани всички срещи. Писахме и на новия екип в Министерството на културата. Търсехме контакт, за да обсъдим всички възможни варианти за представянето на „България на длан”, защото имахме голяма част и от финансирането. Те така и не видяха смисъл да се срещат, да говорят. Ето го и резултатът. 

- Явно не сте комуникирали и с община Велико Търново… 

- Велико Търново подходиха агресорски, без диалог. Проблемът ще се задълбочи още повече, ако продължат да не отговарят, да не се явяват на срещите, нито на  дебатите ни.  Мисля че накрая проблем ще има самият кмет. 

- Вие имате подозрения, че не са спазени чисто юридически процедурите ли? 

- Имаме подозрения за предварителна договореност и в крайна сметка за корупционна схема директно. Абсолютно сигурни сме за скалъпен конкурс спрямо инвеститора, без никаква обществена поръчка. Има поредица от нарушения на самия инвеститор.   

- На каква стойност е проектът, спечелен от украинските инвеститори? 

- Предварителната инвестиционна сума е около 2 милиона евро. Забележете –  за такава мащабна инвестиция разрешителното излиза юли месец, а те след 10 дни започват да копаят.  Кога са направени археологическите проучвания, това никой не може да каже. 

- Искате да кажете, че проектът е реализиран за месец? 

- Да, конкурсът е обявен, спечелен и реализиран за малко повече от  месец. Обявен е на 12 юли, а на 30 септември е било откриването. При това с макети, които се произвеждат за  две години. 

- Това означава, че по този проект се работи поне от две години… 

- Да, точно така е. Сега вече си обясняваме защо нямаме съдействие на всички нива. Ние не знаехме нищо, докато експозицията вече не стана факт.  Интересен е фактът,  че на откриването е присъствал само кметът и не е имало нито един представител на Министерството на културата. Тепърва ще се види кой какви разрешителни и за какъв период е давал. 

- Не откриваме такова обявление на сайта на община Велико Търново. 

- Няма и няма как да го намерите. То е публикувано по такъв начин, че да не може да го намери никой друг освен евентуално самият Даниел Панов, за да покаже, че е спазил процедурата. Това са така наречените скриптове в интернет, които излизат само по идентификатор.

- А с пътуващата изложба  какво се случва? Ще я видим ли в Пловдив? 

- Пътуващата експозиция с макети включва 27 знакови сгради.  В момента е в Ботевград, после ще се върне в София за Европредседателството на България. След това разбира се, че сме готови да дойдем и в Пловдив.  В пътуващата експозиция влизат Античният театър и Асеновата крепост. В момента изработваме Бачковския манастир. Предвиждахме да направим и част от Стария град на Пловдив, за да я включим в парка на открито. Сега ще видим как ще продължим.

 

Коментари от FACEBOOK