Ужасно вкусен „Руски мармалад“ разтърси Драмата в Пловдив (Фотогалерия)
С блестяща премиера на пиесата на Людмила Уликцая бе открит фестивалът „Сцена на кръстопът“
13:18, 11.09.2017460 пъти

от Руслан Йорданов

Бурни аплодисменти и море от цветя заляха Голямата зала на Драматичен театър Пловдив след края на премиерния спектакъл „Руски Мармалад. PostChekhov“ от Людмила Улицкая. С представлението бе открит 21-ят Международен фестивал „Сцена на кръстопът“ и театралният сезон под тепетата.

Най-големият празник на Мелпомена у нас започна с концерт на Биг Бенд Пловдив в двора на театъра и приветствия от директора на Драмата Кръсто Кръстев, зам.-министъра на културата Амелия Гешева и зам.-кмета на Пловдив Александър Държиков.

След това зрителите се потопиха в мистичната и смешно-тъжна атмосфера на съвременна Русия. Героите на „Руски мармалад“ живеят в разпадаща се вила в Подмосковието, варят сладко от вишни и спорят за съдбата на Русия, омесвайки модерния жаргон с цитати от класическата литература (Чехов, разбира се!).

Дървената дача, която обитава екстравагантната фамилия Лепьохини-Дворянкини, е в окаяно  състояние – покривът пропуска, тоалетната се запушва, електричеството и водата непрекъснато спират. „Единствено телефонът работи“. Членовете на семейството непрекъснато се спъват в изпочупените столове и пропадат в прогнилия под.

Главната роля на Наталия Ивановна е поверена на забележителната Маргита Гошева („изключително откритие“ по думите на руския режисьор на пиесата Владимир Гурфинкел). Гошева вече е официално е член на трупата на Драматичния театър.

Нейната героиня е единствената, която работи нещо в дома – превежда на различни европейски езици розовите романи на своята снаха Евдокия Калугина (Елена Атанасова, чиято игра с две малки кученца в ръце развесели неистово публиката).

Наталия живее с брат си Андрей Иванович (Стефан Попов), който краде водка от бюфета и накрая продава семейната къща, за да избяга със своята възлюбена - пенсионирана балерина, в Барселона.

Дъщерите също са коя от коя по-чудати. Варвара (Елена Кабасалакова) е извънредно набожна, непрекъснато се кръсти и се вълнува тежката съдба на страната („Кой продаде Русия?“). Елена (прекрасната Радина Думанян) е вятърничава хубавелка, която живее в дома с обсебения по йогата свой съпруг – музикантът Константин (Красимир Василев).

Двамата непрекъснато медитират и редят мантри, а той не може да си свърши работата на компютъра, тъй като непрекъснато спира токът.  Най-малката щерка Лизик (силен дебют на Милена Георгиева) – е рижава дебелана, която си изкарва прехраната като телефонна секс-труженичка.  

Мария Яковлевна пък е възрастната икономка (солидно присъствие на Анелия Ташева), която вари сладко по старинна руска рецепта и се надява да го продаде по 10 долара бурканчето.

Често в дачата пристига кога трезвен, кога пиян, местният майстор Семьон Златните ръце (Добрин Досев), който е готов да поправи всичко срещу сто долара, но смята, че няма смисъл. Междувременно майсторът върти роман с Елена.  

Преуспяващият син Ростик (запомнящ се Венелин Методиев) е типичен представител на новите руски  бизнесмени – той откупува родния дом, за да го препродаде отново. На края прогонва всички обитатели, за да разруши къщата и да построи Дисниленд на нейното място.  Почти да самия финал на пиесата не се случва нищо освен семейни караници и философски спорове, изобилстващи със скрити и явни препратки към Чеховите „Три сестри“, „Вишнева градина“ и „Чичо Ваня“.

Ръкопляскания и поздравления на премиерата получиха режисьорът Владимир Гурфинкел, сценограф-художникът Ирена Якутис и композиторът Виталий Истомин. 

Comments from FACEBOOK