Най-младият фестивал избухва в Пловдив
С Plovdiv Fresh Music Festival ще подкрепим развитието на млади таланти от цяла Европа, казва пианистът и композитор Александър Матюсън
16:21, 06.09.2017851 пъти

от Руслан Йорданов

Утре, 7 септември, ще се разрази най-младият фестивал под тепетата - Plovdiv Fresh Music Festival. Форумът си е поставил за цел да събере на една сцена талантливи млади музиканти от цяла Европа.

 Фестивалът ще бъде открит на 7 септември от 21 часа на Античния театър с голям концерт на Баварския Младежки Мандолинен Оркестър.  В събота в Културен център „Тракарт“ е ред на спектакъла “TERRA NOVA” с произведения на младите композитори от България и Германия  Александър Матюсън, Максимилиян Цимерман, Светлин Христов, Клаас Краузе и Феликс Бьонигк, които ще свирят със студенти по инструментално изкуство от Национална Музикална Академия "Проф. Панчо Владигеров” – София.

Голяма част от произведенията, включени в програмата, са писани специално за фестивала и ще бъдат представени за първи път пред пловдивската публика. На 9 септември Plovdiv Fresh Music Festival ще събере пристрастените към джаза и джем-сешъна пловдивчани и гости на града в BeeBop Cafe за една среща с Александър Матюсън (пиано), Клаас Краузе (китара) заедно с местни музиканти.

Създател на фестивала е 25-годишният пианист и композитор Александър Томас Матюсън. Роден в Пловдив в българо-шотландско семейство, през последните години той живее и твори в Германия.   

 

- Г-н Матюсън, как решихте да направите музикален фестивал в родния Пловдив?

- С Plovdiv Fresh Music Festival искам да създам платформа, където да има абсолютно всякакъв тип музика, некомерсиална. Целта ни е да подкрепяме млади творци, които нямат шанс за изява или пък са на толкова високо ниво, че заслужават подкрепа, внимание и по-широка публика.

Надявам се фестивалът да е независима продукция, която да се финансира от спонсори. Идеята ми се зароди като протест. До голяма степен в музикалния свят структурите се доминират от едни особено по-възрастни индивиди, които невинаги са много добри, а често са ограничени и не дават на младите достатъчно път и свобода.

По принцип няма граници за това, което можеш да направиш в музиката. Ако мозъкът знае какво иска, ръцете го слушат. Има две условия: първото е да обичаш това, което правиш. Знанието ще дойде само, и най-добрият учител си самият ти.

Също така чрез фестивала искам да създам приятелска атмосфера - да се събират различни музиканти от Европа, да обменят знания и опит. Харесва ни, че свирим заедно и да се съберем пак. Искаме също да подкрепим и младите пловдивски музиканти, догодина планираме половината от участниците да бъдат местни творци.

Пловдив е хубав град с много богата история. Чисто практически, тук разходите за един фестивал са смешни в сравнение с тези в Германия, където живея. Да не забравяме, че получавам карт бланш за работа с музиканти с новаторски и експериментални виждания.

- Откъде започна Вашият път в музиката?

- Моят път е доста нетрадиционен. За мен е важно да дълбоко да вярвам в това, което правя. Мисля, че няма обективен критерии за изкуството, има определени наложени стереотипи. Започнах да свиря на пиано на пет години. После влязох в Музикалното училище в Пловдив, където учих две години.

После постъпих в Английската гимназия и продължих да се занимавам професионално с музика. Всяка седмица ходих на уроци по пиано в София при преподавателката от Музикалната академия Марина Капацинская. Постъпих в академията и една година учих пиано. После заминах за Германия и влязох да уча в Музикалната консерватория в Мюнхен – най-престижната в страната.

Смятам, че ако не се реформират академиите, те са смъртта на музиката. В тях не се насърчава индивидуалността, не се насърчава истинска креативност и артистичност. Там се иска да си като едно ходещо грамофонче и да имитираш.

- Имате ли любим стил музика, в който в който да се разгърнете като композитор?

- Занимавам се с изключително много различни видове музика. Първо е собствената музика, която пиша. Освен това имам образование на класически пианист. Музицирам  джаз, в пънк група свиря и пея, имам и соло-проект с други музиканти. Занимавам се с музикален театър, преподавам и на деца.

Винаги ме е ядосвал и огорчавал този елитаризъм в много музикални среди, най-вече класическите. Там са убедени, че един вид музика е по-добър от друг или пък, че една музика е по-лесна от друга. Като професионален музикант мога да кажа, че това са абсолютни глупости.

Твърде много музиканти са затворени в своята сфера. А няма как да се зароди нова музика, ако търсиш източници на идеи в толкова тесни пространства. Има толкова много музика по света, която да откриеш.  Освен с български фолклор, съм се занимавал и с арабска, турска, ромска, сръбска музика, понеже съм полушотландец - и с шотландски фолклор, с хип-хоп, с пънк. От всеки стил съм извличал елементи, за да създам своята музика.

 

Баварския Младежки Мандолинен Оркестър

 

Коментари от FACEBOOK